četvrtak, 12. svibnja 2016.

Nevidljivi Pagerank

Uvođenje Pageranka kao mjere za popularnost site-ova je bila jedna od prijelomnih točaka u povijesti pretraživanja na Internetu. Do tada je bilo dosta jednostavno ubaciti se na najbolja mjesta u pretraživanju: dovoljno je bilo prekopirati neki site koji je bio dobro plasiran (u to vrijeme kopiranje nije bilo kažnjavano) i rezultat je bio postignut s relativno malo truda. Ali s utemeljenjem Pageranka koncept je pretrpio presudne promjene: bilo je gotovo nemoguće dobiti iste ulazne linkove koje je posjedovao iskopirani site. U ta prva vremena od uvođenja mjere popularnosti, na prvoj stranici Google-a su se mogli pronaći samo site-ovi s visokim PR. Ispod 3 se nije mogla niti sanjati prva stranica, a za jake ključne riječi je trebala često i petica, pa i šestica. Pagerank je bio najbitniji parametar, od svih onih koji su se uzimali u obzir, prema kojemu se je određivalo rangiranje. I tako su svi webmasteri počeli ozbiljno raditi na tome da dobiju što veći broj linkova. Tu počinje srž problema čije rješenje se nazire u zadnjoj Google-ovoj doskočici: od prošlog mjeseca (travanj 2016.) ovaj podatak više nije vidljiv iako i dalje postoji.

Početna ideja Google-a je bila jednostavna: što je neki site bolji, interesantniji i korisniji za korisnike, to će ga više ljudi linkati, potpuno spontano. Mreža nudi velike mogućnosti zarade i puno ljudi su investirali znatan kapital da bi stvorili site-ove koji će donositi novac. Nadati se spontanim linkovima je lijepa, ali nesigurna budućnost. Puno je sigurnije obezbijediti si linkove sami. I tako je počelo razdoblje spamanja, na primjer postanje brojnih komentara po blogovima koji su sadržavali veze prema zainteresiranoj web lokaciji. Oni koji su imali novaca, počeli su kupovati linkove i to je odjednom postao odličan posao. Prvobitna zamisao je počela gubiti smisao jer su webmasteri počeli direktno da utječu na rezultate pretrage. Na vrhu su se nalazili oni koji su bili sposobniji da nađu linkove, a ne oni koji su proizveli kvalitetan site. Gospodin G je reagirao uvođenjem penalizacija, u slučajevima kada je uspijevao otkriti nekorektna ponašanja, ali su se i webmasteri domišljali novim rješenjima. Kako je kvaliteta pretrage opadala, tako je Google bio prisiljen pridavati sve manje značenje Pagerank-u. U zadnje vrijeme, prije njegovog sakrivanja, Pagerank je ima jako mali utjecaj na rezultate, a sami rezultati su postali prilično loši i već dosta dugo vremena sami korisnici su se počeli buniti.

To je razlog zašto je Pagerank postao nevidljiv. Već par tjedan Toolbar djela kao i prije, ali za sve site-ove pokazuje PR 0. Google je službeno objavio da mjera popularnosti i dalje postoji i da utječe na rezulate, ali više nije vidljiva. Za webmastere je to komplicirani problem jer više ne znaju koji site je "dobar" a koji "loš" za dobivanje linkova. S vremenom će se izgubiti i povjesni podaci o tom parametru iako će vjerojatno biti moguće naslutiti njegovu približnu vrijednost. Scenarij za blisku budućnost jeste da će Google početi postepeno da povećava značenje ovog faktora u nadi da povrati kvalitet rezultata pretrage i povjerenje vlastitih klijenata, onih od kojih živi.

Kako će doskočiti novonastalom problemu webmajstori? Nije jednostavno previdjeti razvitak situacije, ali ja imam ideju oko smjera u kojem će se tražiti solucija. Svi oni koji kao ja vjeruju da će se Pageranku vratiti sjaj i slava, krenuti će u novu sezonu lova na veze, još nemilosrdniju nego prije. U zadnjih par godina prakticiranje ovog "sporta" je znatno umanjeno i puno njih se koncentriralo na razvoj samih stranica. Povratak na kolekcioniranje veza će biti znatno intenzivniji upravo iz razloga što se ne poznaje njihova vrijednost i biti će potrebno skupiti ih što više u nadi da se u cijeloj kolekciji nalaze i vrijedni komadi. Količina će nužno zamijeniti kakvoću, u nedostaku informacija o ovoj zadnjoj.

Zasigurno će biti i pokušaj da se rekonstruira vrijednost Pageranka na osnovamo koje je sam Google koristio. Da bi se tako nešto dostiglo biti će potrebno sakupiti podatke o milijunima site-ova i izvršiti proračune koji će trajati danima. Tko uspije dostići taj cilj, sigurno neće besplatno dijeliti rezultate mukotrpnog i skupog rada koji je uložio. Pokušati će prodati podatke što je skuplje moguće. I na kraju će opet oni bogati, koju mogu investirati u posao, pokupiti svo vrhnje. Nadajmo se da će i za nas male ponešto ostati.